هنرمندان

 
هنر گرافیک
نویسنده : مریم حاجی یوسف - ساعت ۱٢:٥۸ ‎ب.ظ روز جمعه ٢٠ آذر ،۱۳۸۸
 

گرافیک از واژهٔ یونانی graphikos است و به معنای آنچه ست که مربوط می‌شود به طرح زدن  و طراحی .تعریف دیگر از گرافیک هر کار و یا شیوهٔ مربوط به کشیدن تصویر از روی یک چیز و یا از انگاره آن است. وبنابر این همهٔ پدیده‌هایی را در بر می‌گیرد که ایجاد شده‌اند: به شکل یک نشانه، علامت، نقشه، طراحی، کشیدن از روی یک چیز و به ویژه طراحی خطی یک پدیده.


 تاریخ هنر گرافیک

از زمانی که انسان تصمیم به ارایه یک پیام تصویری گرفت و به زعم خویش از مواد و متریالی که برای هم نوعان او مفاهیم مشخص و تا حدودی ثابت داشت استفاده کرد هنر گرافیک آغاز شد و تا کنون نیز با همه پیشرفت ها و تغییراتی که داشته است باز هم با همان شیوه به حرکت خود ادامه می‌دهد. صدها نگاره‌ در غارشووه Chauvet درجنوب فرانسه که در سی هزار سال پیش از میلاد مسیح طراحی شده‌اند ، نگاره‌های غار لاسکاوکس Lascaux، ( چهارده هزار سال پیش از میلاد مسیح) ، نگاره‌های شکارچیان در غار بیمبتکا Bhimbetka در هندوستان،( هفت هزار سال پیش از میلاد مسیح) ، نگاره بومیان آفریقا در غار سیاربرگ آفریقای چنوبی ( هزار سال پیش از میلاد مسیح) وبسی دیگر از این غار نگارها در دیگر نقاط جهان به همراه تولد خط به آوند زبان نوشته شده در سه یا چهار هزار سال پیش از میلاد، همه نشانه‌هایی بارز هستند از تاریخ گرافیک و رشته‌های وابسته به آن.

 نگاره‌های نخستین

 خط

 نخستین کتابهای گرافیک: اسلیمی

کتا‏‏‎بهای دینی بهترین مثال برای طراحی گرافیک می‌باشند. از جمله این کتابها می‌توان کتابهای انجیل را که در قرن‌های ششم تا نهم میلادی در صومعه‌های ایرلند، اسکاتلند و انگلیس وجود داشت نامبرد. چهار نمونه از کارهای گرافیک در این کتابها را در اینجا نشان می‌دهیم. این کتابها از کارهای گرافیکی عرب‌ها و مسلمانان تاثیر پذیرفته‌اند. مسلمانان که نمی‌توانستند مانند یونانیان و رمی‌ها از شکل انسان در تزیین ساختمان‌ها و کتابهای خود استفاده برند. شکل‌های هندسی و خط نگاری را برای ایجاد طرح‌های تزیینی انتزاعی بکار بردند واز این رو اروپائیان این کارهای گرافیک را اسلیمی آرابسک  (عرب‌وار) می‌خوانند.

 کارهای گرافیک در قرآن‌های دست‌نویس

در کشورهای اسلامی کهن ترین طرحهای گرافیک و خطاطی را می‌توان در قرآن‌های خوشنویس یافت که با مرکب سیاه روی کاغذهای زرین با خطوط زاویه دار مانند خط کوفی نوشته شده‌اند. خطوط قرآنی در قرن هشتم میلادی آشکار شدند و در قرن دهم به کمال رسیدند.. بعدها صفحه آرایی و حاشیه کاری و تذهیب دیگر پیچیدگی‌های تکنیکی تنها از لحاظ تزیین به وچود آمد. در قرن دواردهم خط نسخ ابداع شد که دیگر زاویه‌ای نبود و از فرمهای هلالی شکل گرفته بود و این خط در سراسر جهان اسلام گسترده شد. ورفته رفته شیوه‌های دیگر مانند محقق، ریحان، ثلث، نسخ، رقاع و توقیع ابداع شد. واین خطوط در تزیین مساجد و ظروف سفالی و ابزار فلزی و پارچه بافی به کار گرفته شد.

خطاطی و خوش‌نویسی

 کارهای گرافیک و مینیاتور

 ترکیب‌بندی‌های گرافیک در نقاشی‌های آسیایی چین و ژاپن و ویتنام

 تزیینات گرافیک روی ظروف

طرح های گرافیک از دیر باز برای تزیین ظروف و گلدان ها و دیگر وسایل به کار گرفته شده اند.

 

 هنر گرافیک و بومیان آمریکا

 هنر گرافیک در نزد مردم مایا و ازتک

 هنر گرافیک در آفریقا

 

 موندریان و ساده‌سازی

پیت موندریان Piet Mondrian نقاش هلندی در سالهای ۲۱-۱۹۲۰ با شجاعت به ساده پردازی طراحی و ترکیب‌بندی در نقاشی پرداخت و تنها از رنگهای خام آبی، زرد، قرمز، به همراه سیاه و سفید برای رنگ آمیزی کارهایش استفاده نمود. تجربه‌های او دراین زمینه‌ها راه‌های نویی را برای هنرمندان گرافیک باز نمود. موندریان با ترکیب‌بندی‌های قرمز، آبی، زرد خود نشان داد که هر گونه دگرگونی اندک در جابجایی سطوح رنگی و تناسب اندازه‌های آنها می‌تواند احساس بالقوهٔ یک تابلو را به کلی دگرگون نماید. و این پیام گرافیک مدرن است.او باشجاعت از ترکیب‌بندی‌های خود می‌کاهید تا به ساده ترین و خردترین ترکیب هماهنگ دست یابد. مینی مالیزم او برای هنرمندان گرافیک که می‌باید پیامی را به صورت سرراست وبا حد اقل مداخله عوامل خارجی به مخاطب برسانند موهبتی بود.(۱۹۳۹)

«ترکیب‌بندی شماره ۱۰» اثر پیت موندریان سال ۴۲-۱۹۳۹

 انسان با تصویر سخن می‌گوید

 علامتهای بازرگانی

هرگونه نام، نماد، نشان، شکل، حرف و واژه که مورد استفادهٔ یک تولید کننده یا بازرگان باشد تا کالاها ی او را ازد یگر کالاهای همسان که دیگران تولید کنندگان آنها را تولید می‌کنند ممتاز نماید علامت بازرگانی Trademark خوانده می‌شود. علامت بازرگانی یک نوع دارایی شخصی است که معمولا به ثبت رسانیده می‌شود تا به دارنده آن اطمینان دهد که هیچ کس دیگر حق استفاده از آن را ندارد.

 

 نشان‌های دوستی و فرهنگ

 نشان‌های اطلاعاتی شیوهٔ ویَنی

ورود کارهای گرافیک مدرن در نشانهای اطلاعاتی با ایجاد موزهٔ اقتصادی و اجتماعی در وین به همت اتو نوراث 

 اقتصاد دان اتریشی در ۱۹۲۱ آغاز شد. و چنین بود که «شیوهٔ ویَنی»

 (که سپس به ISOTYPE شناخته شد) پایه گرفت. این شیوه سیستمی برای نشان دادن اعداد آماری پیشنهاد می‌کرد که به تماشاگر کمک می‌نمود تا مسائل و مشکلات اقتصادی و اجتماعی را به نحو آسانتری بصورت بصری ببیند و آنها را به خاطر بسپرد. در ماه می‌۱۹۲۵ نخستین نمایشگاه گرافیکی این موزه افتتاح شد. در این نمایشگاه همچنین طرح‌های گرافیکی برای بهداشت و تندرستی، رفاه جامعه و ورزش ارائه شد.

طراحی پویانما و گرافیکهای سه بعدی در رایانه‌ها

 آفیش

، (آگهی‌های دیواری یا پوسر)

آگهی‌های دیواری (آفیش به فرانسه و پوستر به انگلیسی) از زمانهای کهن وجود داشته‌اند. سنگ نگارهای باستانی ایران که داستان وقایع تاریخی را دربر دارند ، «آکسون»های یونانیان و «آلبوم» رمی‌های باستان با طراحی هایشان و اطلاعاتی که در بر داشتند شباهتی با پوسترهای مدرن دارند. در یونان باستان نام ورزشکاران و لیست بازی‌ها بر روی ستون‌های چهار گوشه کنده می‌شد و آنها با نیروی آب یابردگان به آهستگی به دور خود می‌چرخیدند. رمی‌ها دیوارهایی را در چهارراه‌ها ی مهم شهر سپید می‌کردند و آنها را به چهارگوش‌های مساوی تقسیم می‌نمودند و بر روی هرکدام از آن چهارگوش‌ها بازرگانان، رباخواران و برده فروشان آگهی‌های خود را با رنگ زغال یا گل اکر و سرخ می‌نوشتند و برای جلب توجه مشتریان آنها را با طرحی می‌آراییدند.


 
comment نظرات ()